لوبیا

لوبیا

 

خواص تغذیه‌ای

لوبیا دانه‌ای است با :

  • ۲۲ درصد پروتئین
  • ۶۲ درصد قند (کربوهیدرات) از نوع نشاسته
  • ۲ درصد مواد چربی

انواع لوبیا

لوبیا دارای انواع مختلفی است و هرکدام برای غذای خاصی استفاده می‌شود. در زیر به انواع لوبیا اشاره می‌شود:

 

  • لوبیا چیتی

لوبیا چیتی و یا لوبیای رومی یکی از انواع لوبیا ها می‌باشد. این نوع ازجمله محبوب‌ترین لوبیاها بین اروپاییان محسوب می‌گردد. لوبیاچیتی منبعی غنی از آمینواسید است که درواقع منبع خوبی برای دریافت پروتئینی محسوب می‌گردد. همچنین این لوبیا منبع خوبی از فیبر است.لوبیاچیتی را می‌توان در انواع غذاهای و حتی سالادها استفاده نمود. ازجمله یکی از موارد مصرف لوبیا چیتی در غذاها می‌توان به خوراک لوبیا که غذای محبوب ایرانیان است و همچنین آش رشته و قورمه‌سبزی اشاره نمود.

 

  • لوبیا چشم‌بلبلی

لوبیا چشم‌بلبلی که از دیگر گروه حبوبات محسوب می‌گردد، به فارسی به آن لوبیا چشم‌بلبلی و در کتب طب سنتی به نام لوبیا بلدی گفته می‌شود. این نوع که دارای رنگ سفید با نقطه‌های سیاه است که درواقع چشم آن محسوب می‌گردد دارای استفاده غذایی و حتی طبی هست. ازجمله استفاده آن می‌توان به لوبیاپلو به همراه شوید اشاره نمود.

 

  • لوبیا قرمز

لوبیا قرمز از دیگر انواع لوبیا ها است. این لوبیا که به لوبیای کلیوی نیز معروف است از لحاظ طب سنتی دارای طبیعتی گرم می‌باشد و دارای خواصی چون مسهل و برطرف کردن یبوست، پایین آورنده کلسترول خون کم نمودن فشارخون و… است. این لوبیا را می‌توان به چند طریق برای بهره‌مندی از خواص آن استفاده نمود:

         جوشاندن

در این روش مقداری از لوبیا را در آب جوشانیده و سپس آن را صاف کرده و یک فنجان قبل از هر وعده غذایی میل کنید.

        پختن

برای این روش هم لازم لوبیا را کاملاً با آب بپزید به‌طوری‌که لوبیا نرم شده و سهل‌الهضم گردد. سپس می‌توان آن را با انواع مواد چون نمک، آب‌لیمو و گلپر میل کنید.

        سوپ

برای درست کردن سوپ لوبیا می‌توانید مقداری لوبیا را با انواعی از سبزیجات معطر بپزید و بعد آن را میل کنید.

از دیگر مصارف لوبیا می‌توان به استفاده از آن در برخی غذاها مانند انواع خورش‌ها، آش‌ها و همچنین سالادها اشاره نمود.

 

  • لوبیا سیاه

یکی از غنی‌ترین و کامل‌ترین انواع لوبیا، لوبیا سیاه است. مبدأ این‌گونه به کشورهای آمریکایی برمی‌گردد. این‌گونه از لوبیا مدت کوتاهی است که در ایران رواج پیداکرده است. ازجمله فواید مصرف این‌گونه لوبیا می‌توان به پایین بودن کالری دریافتی و دارای بودن انواع ریزمغذی‌ها اشاره نمود.داشتن رنگ سیاه در این دانه می‌تواند فواید زیادی ازجمله انواعی از آنتی‌اکسیدان‌ها داشته باشد. همچنین این‌گونه محتوی آهن و پروتئین زیادی است و همچنین ازلحاظ فیبر، فسفر، کلسیم، زینک، سدیم و ویتامین‌های گروه آ، ب، کا و… نیز غنی است.با استفاده از این نوع لوبیا هم می‌توان انواعی از خوراک‌ها، سالادها و خورش‌ها را درست کرد.

 

  • لوبیا سفید

لوبیا سفید هم از دیگر انواع لوبیاها است که محصول بریتانیا و آمریکا است. این نوع هم دارای مقدار زیادی فیبر است که می‌تواند گزینه مناسبی برای افراد مبتلا به یبوست باشد. این لوبیا هم مانند دیگر انواع لوبیا دارای محتوای پروتئینی زیادی است که می‌تواند گزینه مناسبی برای گیاهخواران باشد.

 

  • لوبیا عروس (لوبیا فندوقی)

لوبیا عروس گونه ای جدید از لوبیاست که نام اصلی آن لوبیا لیمای کریسمس می باشد (دقیقا مشخص نیست چرا در ایران به لوبیا عروس نام گرفته است). این نوع لوبیا در شهر لیما در کشور پرو در قرن ۱۹ کشت و برداشته شده است. به دلیل طعم نزدیک آن به فندوق به ان لوبیای فندوقی هم گفته می شود و از آن در انواع سالاد، سوپ، همراه با برنج و حتی کیک هم استفاده می شود. این لوبیا سرشار از آهن است و برای کودکان و زنان باردار توصیه می شود.

 

  • لوبیا کِرِم (کشاورزی)

لوبیا کِرِم یا لوبیا کشاورزی که از مقوی ترین حبوبات محسوب می شود گونه ای از لوبیاست و فقط درکشور ایران و در استان های شمالی به ویژه گیلان و همچنین در زنجان کشت می شود. این لوبیا به دلیل خواص پروتئینی می تواند جای خالی گوشت حیوانی را در یک برنامه غذایی سالم  پر کند. از این لوبیا برای پخت انواع غذاهای محلی از جمله باقلاقاتق و در انواع خورشت ها به جای لوبیاقرمز و لوبیا چیتی استفاده می شود.

 

  • لوبیا سویا

شاید کسی این نوع از لوبیا را جزء دسته غلات به حساب نیاورد ولی این لوبیا هم از دسته بقولات است. این نوع لوبیا که هم ازلحاظ پروتئینی و هم ازلحاظ روغنی غنی است استفاده‌های بسیاری داشته و مصارف گوناگون غذایی و صنعتی دارد. ازجمله استفاده‌های این لوبیا می‌توان به آرد سویا، شیر سویا، پروتئین بافت‌دار و پنیر سویا و یا توفو اشاره کرد. برخی از این مواد به صورت مستقیم و همچنین غیر مستقیم به همراه غذهای دیگر استفاده می‌شود. برای مثال از پروتئین سویا می‌توان برای غذاهایی چون ماکارونی استفاده نمود.

 

لوبیا برای سلامتی مفید است و یک گزینه سالم برای بیماران مبتلا به آسم و دیابت محسوب می شود و به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند. یک منبع عالی از ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین، فیبر غذایی و آهن هستند و حاوی آنتی اکسیدان هایی هستند که برای سلامت ما مفید می باشند.

لوبیا به خاطر محتوای پروتئینی بالایی که دارد به گوشت فقرا معروف است البته برخی از افراد نمی‌توانند آن را هضم کنند که برای این مشکل توصیه می‌شود لوبیا را به مدت چند ساعت قبل از پخت در آب خیس کند تا سریع‌تر هضم و جذب شود.همچنین می‌توان لوبیا را کمی خیس کرد و به صورت جوانه زده استفاده می‌شود. جوانه زدن باعث می‌شود تا ویتامین‌های حبوبات مانند ویتامین ب بهتر جذب شود.لوبیا برای مبتلایان به عارضه فشار خون و همچنین روماتیسم می‌تواند غذای مفید باشد ولی افرادی که دچار اضافه وزن بوده و یا دچار بیماری دیابت و نقرس و اوره هستند نباید آن را مصرف کنند.

اطلاعات غذایی لوبیا
مقدار در هر
(انرژی (کیلوکالری ۳۴۷
چربی کل ۱٫۲ g
چربی اشباع ۰٫۲ g
چربی چنداشباع‌نشده ۰٫۴ g
چربی تک‌اشباع‌نشده ۰٫۲ g
کلسترول ۰ mg
سدیم ۱۲ mg
پتاسیم ۱٬۳۹۳ mg
کربوهیدرات کل ۶۳ g
فیبر غذایی ۱۶ g
قند ۲٫۱ g
پروتئین ۲۱ g
ویتامین آ ۰ IU ویتامین ث ۶٫۳ mg
کلسیم ۱۱۳ mg آهن ۵٫۱ mg
ویتامین دی ۰ IU ویتامین ب۶ ۰٫۵ mg
ویتامین ب۱۲ ۰ µg منیزیم ۱۷۶ mg

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *